Blijf op de hoogte!

Informatief

NVIDIA RTX 5000: Alles over de nieuwste generatie videokaarten

Afgelopen 7 januari was de Keynote van NVIDIA op de CES-beurs in Las Vegas. Hier heeft Jensen Huang, CEO van NVIDIA, de nieuwe RTX 5000 Series aangekondigd. Het gaat hier om de nieuwe videokaarten van NVIDIA zoals de: RTX 5090 en RTX 5080 die op 30 januari op de markt komen en de RTX 5070 Ti en RTX 5070 die later in februari zullen verschijnen. De komst van deze kaarten is een belangrijke stap vooruit in de wereld van pc gaming en biedt volop mogelijkheden voor iedereen die straks een nieuwe game pc wil samenstellen. Wat maakt de RTX 5000-series bijzonder? Een van de meest besproken onderwerpen deze week is de slide van NVIDIA waar Jensen Huang de RTX 5070 aankondigt en daarbij aangeeft dat deze RTX 4090-levels aan performance zal hebben, en dat voor $549 (omgerekend naar verwachting zo’n €650). Dankzij innovaties zoals DLSS 4.0 en Frame Generation tilt NVIDIA pc gaming naar een hoger niveau. De slide ging viral en ook bij YourBuild hebben wij hier al enkele reacties en vragen over gehad. Veel mensen hebben echter de keynote zelf niet gezien, en daar zit dan ook gelijk het addertje onder het gras. Direct na deze slide zegt Jensen Huang namelijk: “onmogelijk zonder kunstmatige intelligentie”. In ruwe performance zal de RTX 5070 namelijk nooit in de buurt komen van de RTX 4090 van de vorige generatie. Maar NVIDIA is hard aan het werk om dankzij AI de prestaties van grafische kaarten te verbeteren. Dit doen ze bijvoorbeeld met behulp van DLSS en Frame Generation. Dit maakt de RTX 5000-serie straks een ideale keuze voor het samenstellen van een game computer die klaar is voor de toekomst. Wat is DLSS? Het in een lagere resolutie renderen van de game en deze met behulp van AI terug upscalen naar de native resolutie van je scherm. Door de lagere resolutie die de grafische kaart moet renderen, behaal je hogere performance, en het verlies aan beeldkwaliteit wordt goedgemaakt door de AI. Wat is Frame Generation? Het voorspellen van het volgende frame dat getoond moet worden op je beeldscherm. Dus in plaats van dat de grafische kaart het volgende frame berekent, wordt dit berekend met behulp van AI. De grafische kaart hoeft dus zelf minder frames te renderen, waardoor de prestaties omhoog gaan. Dit zorgt voor vloeiendere beelden en een betere game ervaring. Nieuwe innovaties: DLSS 4.0 en Multi Frame Generation Samen met de aankondiging van de RTX 5000-kaarten heeft NVIDIA ook DLSS 4.0 en Multi Frame Generation aangekondigd. Net legden we je uit dat NVIDIA met Frame Generation ieder volgende frame kan berekenen met behulp van AI. Dus voor iedere “echte” gerenderde frame komt er één “AI” gerenderde frame. Met Multi Frame Generation gaat dit next level, en kan voor iedere “echte” gerenderde frame tot drie extra “AI” gerenderde frames getoond worden. Deze nieuwe Multi Frame Generation-techniek komt alleen beschikbaar voor de nieuwe RTX 5000-kaarten en daarmee is het dus niet mogelijk om een echte appels-met-appels vergelijking te maken met de RTX 4090. Een RTX 5070 kan dus best het aantal frames halen van een RTX 4090, maar alleen met behulp van software die niet beschikbaar is op de RTX 4090. Wil je meer lezen over deze software? Bekijk dan ook het artikel van NVIDIA. Frame Generation in de praktijk Het is ook nog maar de vraag hoe die nieuwe Multi Frame Generation techniek er precies uit gaat zien in games. Uit ervaring met de huidige Frame Generation weten we namelijk dat dit zeker niet in alle games even goed werkt. Dit allemaal gezegd hebbende, kijken we bij YourBuild natuurlijk wel uit naar deze nieuwe release en zijn we erg benieuwd hoe de prestaties in games zullen zijn met de aankomende nieuwe grafische kaarten. Specificaties en beschikbaarheid van NVIDIA RTX 5000 We hebben het al even in het begin van dit artikel genoemd, maar de belangrijke vraag is natuurlijk: wanneer komen deze nieuwe grafische kaarten uit? Wanneer komen de RTX 5090 en RTX 5080 uit? De RTX 5090 en RTX 5080 komen uit op 30 januari 2025. Wanneer komen de RTX 5070 Ti en RTX 5070 uit? De RTX 5070 Ti en RTX 5070 zullen volgen in februari 2025. Een exacte datum is momenteel nog niet bekend. Daarnaast duiken we nog even wat dieper in de specificaties van de nieuwe grafische kaarten. Om het overzichtelijk te maken, hebben we alles even voor je in een tabel gezet: Model Architectuur GPU Cores Geheugen Geheugenbandbreedte TGP Adviesprijs RTX 5090 Blackwell 21.760 32GB GDDR7 1792 GB/s 575W €2.369 RTX 4090 Ada 16.384 24GB GDDR6X 1008 GB/s 450W €1.959 RTX 5080 Blackwell 10.752 16GB GDDR7 960 GB/s 360W €1.190 RTX 4080 Ada 9728 16GB GDDR6X 716,8 GB/s 320W €1.469 RTX 5070 Ti Blackwell 8960 16GB GDDR7 896 GB/s 300W €889 RTX 4070 Ti Ada 7680 12GB GDDR6X 504 GB/s 285W €910 RTX 5070 Blackwell 6144 12GB GDDR7 672 GB/s 250W €654 RTX 4070 Ada 5888 12GB GDDR6X 504 GB/s 200W €669 NVIDIA RTX 5000 prijsverwachting Het stroomverbruik van de nieuwe videokaarten van NVIDIA gaat iets omhoog, daarnaast maakt de hele line-up de overstap naar GDDR7-videogeheugen. Dit zorgt voor een aanzienlijke boost in de geheugenbandbreedte, wat vooral bij pc gaming een groot verschil kan maken. Dit maakt de kaarten ideaal voor iedereen die veel waarde hecht aan de nieuwste technieken van NVIDIA bij het samenstellen van een game pc. Wat betreft de adviesprijzen willen we wel realistisch blijven. Bij eerdere lanceringen van nieuwe NVIDIA-kaarten hebben we gemerkt dat de prijzen in de eerste weken vaak hoger liggen dan de officiële adviesprijzen. Hoewel we nog geen definitieve informatie hebben over de prijzen, verwachten wij dat de RTX 5090 rond de €2.500 zal kosten. Voor de RTX 5080 schatten we een prijs van ongeveer €1.500. Dit zijn natuurlijk nog verwachtingen, maar ze geven alvast een beeld voor degenen die plannen maken voor een nieuwe gaming pc samenstelling. We hopen je met dit artikel wat meer informatie te hebben gegeven over de aankomende grafische kaarten van NVIDIA. We zijn bij YourBuild hard bezig om ook voldoende voorraad te hebben van de RTX 5090 en RTX 5080 op de releasedag op 30 januari. Wil je een van de eersten zijn met deze nieuwe grafische kaarten? Neem dan even contact met ons op en we zetten je op de wachtlijst.

Lees meer
Updates

Alles wat je wil weten over Windows 11

Na bijna zes jaar wachten brengt Microsoft op 5 oktober 2021 de opvolger van de huidige Windows versie uit: Windows 11. De nieuwe slogan van Microsoft is "Een nieuwe Windows-ervaring die je dichter bij de mensen en dingen brengt waar je van houdt”. Microsoft wil met Windows 11 een besturingssysteem neerzetten dat beter past bij een wereld waarin veel meer mensen thuiswerken en waar online communicatie belangrijker is dan ooit. Het goede nieuws is dat Windows 11 voor gebruikers met een Windows 10 licentie een gratis upgrade is. Ontwerp Bij het opstarten van Windows 11 zie je meteen dat het nieuwe ontwerp gebruik maakt van zachte pastelkleuren en afgeronde hoeken. Het doel is om het een kalmer en georganiseerder uiterlijk aan de desktop te geven dan Windows 10. Je ziet meteen dat het startmenu is gecentreerd en niet langer op zijn oude plek linksonder op het scherm te vinden is, in de woorden van Panos Panay de chief product officer bij Microsoft: "We put Start at the center. It puts you at the center," zei Panos Panay, chief product officer bij Microsoft. "It's what you need, closer to you, simplified." Door het hele besturingssysteem is het nieuwe ontwerp niet alleen consistent in het uiterlijk maar ook in de werking van de apps en menu’s zelf. In plaats van pagina’s waar veel instellingen willekeurig onder elkaar staan, zijn alle instellingen netjes en overzichtelijk onderverdeeld in kopjes waardoor het makkelijker is geworden om de meeste instellingen te vinden: Toegankelijkheid in Windows 11: Toegankelijkheid in Windows 10: Een ander goed voorbeeld hiervan is het menu van de Windows verkenner. Veel opties in het menu van de verkenner worden bijna nooit gebruikt, maar worden wel allemaal weergeven. In Windows 11 zijn de instellingen onderverdeeld in nette knoppen waardoor dit deel ook een rustiger en overzichtelijker uiterlijk krijgt. Verkenner in Windows 11: Verkenner in Windows 10: Android apps We zijn redelijk enthousiast over de visuele veranderingen, maar een besturingssysteem is alleen zo goed als zijn mogelijkheden. Windows 11 heeft vrijwel alles dat in Windows 10 zit maar met een paar interessante toevoegingen, waarvan de grootste in onze optiek de ondersteuning voor Android apps. Vanaf release zal het niet meteen beschikbaar zijn maar in 2022 zal Windows 11 de mogelijkheid krijgen om Android applicaties te draaien. Microsoft heeft aangegeven dat ze in principe de gehele Amazon Appstore beschikbaar stellen (500.000 apps). Het is nog niet heel duidelijk hoe breed de ondersteuning van de Google Play Store (3.5 miljoen apps) zal zijn, waarschijnlijk zullen niet alle apps beschikbaar zijn. Gebaseerd op een benchmark die op 6 september 2021 op Geekbench verscheen (Link naar Geekbench) zullen de prestaties van de Android apps op Windows 11 erg goed zijn aangezien het systeem zich voordoet als de nieuwste mobiele processor van Snapdragon de Snapdragon 865. In deze score staat dat er gebruik wordt gemaakt van 6GB RAM, we vermoeden dus wel dat de prestaties afhankelijk zullen zijn van de processor en de hoeveelheid RAM van de PC. Teams Uiteraard heeft Microsoft ook verbeteringen gemaakt die passen bij de nieuwe wereld van thuiswerken en online vergaderen. Microsoft Teams is nu beter geïntegreerd met het besturingssysteem. In Windows 10 voelt Teams als een losse app (die soms problemen veroorzaakt) maar in Windows 11 zal het meer gaan lijken op het zeer succesvolle Facetime op MacOS waarbij synchronisatie en gebruiksvriendelijkheid tussen verschillende apparaten het uitgaanspunt is. Microsoft Teams staat nu standaard in de taakbalk met een nieuw paars camera icoontje. Met één druk op de knop kan je nu chatten, bellen of een videogesprek beginnen. Als we verder kijken naar de nieuwe Teams app zien we bij het openen dat veel van de functies en menu’s er hetzelfde uitzien als de huidige Windows 10 app maar wel met het afgeronde en rustige ontwerp van Windows 11. Widgets Widgets maken een terugkeer in Windows 11 (soort van). Deze werden voor het eerst geïntroduceerd in Windows Vista en zijn altijd een beetje ongebruikt gebleven voor de meeste Windows gebruikers omdat Vista niet het beste besturingssysteem was. In Windows 11 zijn widgets gemakkelijk in te stellen en in te delen op de manier die de gebruiker zelf het meest prettig vindt. Denk aan het dagelijkse weerbericht, zoekfuncties, kalenders, OneDrive, sociale media etcetera. Voor nu zijn de widgets nog wel exclusief gelimiteerd aan Microsoft diensten maar we hopen dat er in de toekomst meer widgets van verschillende bedrijven worden toegelaten. Virtuele bureaubladen Windows 11 maakt het makkelijker voor gebruikers om te kunnen wisselen tussen verschillende virtuele bureaubladen. In Windows 10 kon je al meerdere bureaubladen aanmaken en hier tussen wisselen. Maar deze functie is gelimiteerd en bedoelt om tijdelijk meerdere werkplekken te creëren. In Windows 11 heeft Microsoft meer aandacht besteed aan multitasking en een grote update uitgevoerd bij virtuele bureaubladen. Als je nu virtuele bureaubladen aanmaakt kun je deze volledig aanpassen aan je eigen wensen en individueel opslaan. Dit betekent in essentie dat je met één druk op de knop het thema, de kleuren, achtergrond en indeling van de pc kan veranderen. Deze virtuele bureaubladen worden ook opgeslagen op het Microsoft account en zijn dus gedeeld met al je Windows apparaten. Als je op werk bent en je wil een professioneel uitziende machine zonder afleiding, gebruik je het door jou vooringestelde werkbureaublad. Ben je thuis en wil je gamen, dan gebruik je je eigen gaming bureaublad. Gaming Maar jullie willen natuurlijk graag weten of Windows 11 goed is voor gamers, en er zijn wel wat interessante toevoegingen en bevindingen. In Windows 11 lijkt het er op dat opdrachten voor de processor beter worden verdeeld over meerdere kernen. Waar voorheen alleen de eerste vier kernen werden gebruikt zien we dat er nu in meer gevallen een verdeling plaatsvindt over alle kernen. Dit heeft voor veel applicaties natuurlijk voordelen, omdat die goed gebruik kunnen maken van meerdere kernen. Dat betekent wel dat (vooral voor Ryzen) de pc meer kernen moet aanspreken dan voorheen. De code van programma’s moet binnen de processor verstuurd worden naar meer locaties dan voorheen en in sommige gevallen is de cpu dus een fractie meer tijd kwijt aan het verplaatsen van deze data. Games kunnen in veel gevallen alleen goed gebruik maken van een paar kernen. Dit betekent dat er voor sommige games onnodige denkkracht word gebruikt om meerdere kernen aan te spreken. Dit klinkt natuurlijk als een nadeel, maar in de praktijk zijn de verschillen zo klein dat ze vrijwel onmeetbaar zijn. Dit kan je goed zien aan de benchmarkresultaten die gepubliceerd zijn door het YouTube kanaal Linus Tech Tips (2021). In Assasins Creed: Valhalla zie je een zeer klein verschil, maar het is lastig te zeggen of dit door de nieuwe taakverdeling binnen de processor komt. In F1 2021 zie je tussen Windows 10 en 11 eigenlijk geen verschillen. Met Raytracing aan is er ook geen verschil. Hetzelfde geldt voor Forza Horizon 4 en MFS2020. De verschillen zijn vrijwel onmeetbaar. De resultaten worden interessanter als we kijken naar een relatief oud spel zoals CS:GO. Hier zien we een groot verschil in prestaties in het nadeel van Windows 11. Blijkbaar is dit spel gevoeliger voor de andere verdeling aan taken binnen de processor. Voor nu zou dit misschien een reden zijn om niet meteen te willen upgraden afhankelijk van de games die iemand wil spelen, we verwachten dat Microsoft in de toekomst doormiddel van updates verbeteringen aanbrengt waardoor de prestaties worden gelijk getrokken voor games zoals CS:GO. Als er in CS:GO gebruik gemaakt wordt van een zwakkere videokaart, worden de prestaties tussen Windows 10 en 11 weer gelijk. Zo kan je concluderen dat alleen de processor een rol speelt bij de vertraging. Deze resultaten staan op het YouTube kanaal van Linus Tech Tips, als je deze zelf wil bekijken kan dat hier: Link naar Linus Tech Tips. 64bit only Het is ook aangekondigd dat Windows 11 alleen maar beschikbaar zal zijn in de 64bit variant. Voorheen is Windows beschikbaar geweest in 32bit en 64bit. Gamers die zeer oude 32bit games spelen hoeven zich echter geen zorgen te maken, Windows 11 zal (net als voorgaande Windows) volledige compatibiliteit instellingen hebben. Dat betekent dat programma’s en games gestart kunnen worden met de instellingen en regels van oudere Windows versies. HDR Windows 11 introduceert ook een automatische HDR (High dynamic range) modus. In Windows 10 moesten gebruikers met HDR compatible beeldschermen handmatig HDR instellen binnen Windows als ze wilden gamen. Content die echter bedoelt is voor SDR (standard dynamic range) zag er in veel gevallen niet meer goed uit en moest deze functie handmatig uitgezet worden. Windows 11 gaat hier slimmer mee om; als de HDR functie geselecteerd wordt zal dit zich automatisch in en uit schakelen afhankelijk van de game of applicatie die dit wil gebruiken. De gebruiker moet de HDR functie  natuurlijk nog wel in de game en op het monitor inschakelen. Directstorage De DirectX tak van Microsoft is ook al een tijdje bezig met een nieuwe techniek waarmee bestanden voor games direct worden ingeladen in het geheugen van de videokaart en vervolgens verwerkt door de videokaart zelf zonder dat er eerst iets verwerkt moeten worden door de processor. Hierdoor laden games een stuk sneller in en is het voor game developers mogelijk om games te ontwikkelen zonder in-game laadtijden. Deze techniek is het resultaat van de grote stappen die zijn gemaakt in de snelheden van SSD’s. Moderne 4de generatie NVMe SSD’s kunnen makkelijk snelheden behalen boven de 3000Mb/s wat snel genoeg is om direct in te laden in een spel. DirectStorage wordt nu ook al gebruikt voor de Playstation 5 om de laadtijden van games stevig te verbeteren over de Playstation 4. Toen Microsoft aangekondigde dat deze nieuwe DirectStorage functie exclusief zou zijn aan Windows 11 waren veel mensen hier niet blij mee. Door deze negatieve reacties heeft Microsoft besloten het ook uit te brengen voor Windows 10. Op Windows 11 zal DirectStorage echter het meeste effect hebben omdat er binnen Windows 11 optimalisaties zijn gemaakt op de manier waarop data wordt opgeslagen, zodat DirectStorage er efficiënter gebruik van kan maken. Deze optimalisaties zijn niet aanwezig in Windows 10. Systeemvereisten We gaan het natuurlijk ook hebben over het meest besproken onderwerp rondom Windows 11, namelijk wat er nodig is om het te installeren. Als we kijken op de Windows 11 pagina zien we de volgende systeemeisen: Een aantal dingen vallen op. Het eerste is dat Windows 11 4GB ram nodig heeft over de 2GB van Windows 10. Verschillende bronnen geven aan dat deze extra GB ervoor zorgt dat het systeem vlotter aanvoelt door meer tijdelijke data op te slaan in het RAM geheugen. Gelukkig is dit niet een groot probleem, de meeste systemen hebben tegenwoordig 16GB RAM of meer en zullen ruimte genoeg hebben voor applicaties en games. De gebruikers met 8GB RAM zullen misschien willen upgraden aangezien er te weinig ruimte over zal zijn voor sommige applicaties. De 4GB RAM vereiste betekent ook dat gebruikers die virtuele Windows instanties draaien minimaal 4GB RAM moeten gebruiken per VM. Als er vijf virtuele machines worden gedraaid in Windows 10 heeft de gebruiker 10GB aan (extra) RAM nodig, in Windows 11 zal dit 20GB worden. Ten tweede zien we dat DirectX 12 of hoger nodig is om het goed te laten draaien. Dit betekent dat oudere videokaarten niet of niet goed zullen werken met Windows 11. Waarschijnlijk zal het mogelijk zijn om het met een beetje sleutelen aan de praat te krijgen, maar dit zal na verwachting niet volledig stabiel werken. TPM Maar de meeste vragen en verwarring is ontstaan over de vereiste voor de TPM 2.0 (Trusted platform module), die nodig is om Windows 11 te installeren. Een TPM module zorgt ervoor dat de computer op een veilige en betrouwbare manier data encryptie en ontcijfering kan doen. De TPM staat los van de rest van het systeem waardoor de gegenereerde code niet veranderd kan worden door virussen of andere malafide software. Windows 11 gaat de TPM gebruiken voor het nieuwe HVCI (Hyperviser-prtected code integrity) systeem. Het eerste voordeel hieraan is dat code binnen Windows beter geverifieerd wordt waardoor het veel moeilijker is voor hackers om het systeem binnen te dringen. Als extra voordeel zorgt dit ervoor dat er binnen Windows 11 een betere compatibiliteit is tussen de drivers van apparaten en de hardware zelf. Dit klinkt natuurlijk als een groot voordeel maar toch zijn veel mensen niet blij met deze vereiste. De grootste reden hiervoor is dat veel oudere computers geen TPM hebben en ook geen mogelijkheid hebben dit toe te voegen. TPM 2.0 is uitgekomen in 2014 dus zelfs als een oudere machine een TPM heeft zal deze waarschijnlijk TPM 1.2 zijn en dus niet werken met Windows 11. Mensen met oudere computers voelen zich dus verplicht te upgraden. Upgraden is natuurlijk niet verplicht, Microsoft heeft aangegeven dan Windows 10 sowieso nog goede ondersteuning zal hebben t/m 2025. Gelukkig hebben de meeste moderne computers de mogelijkheid voor TPM in twee vormen: Discrete TPM Firmware TPM In het geval van discrete TPM heeft het moederbord een aansluiting waar een losse TPM op aangesloten kan worden, Firmware TPM is het verwerken van TPM functies door de processor en de chipset van het moederbord. Tussen 2014 en 2018 hebben veel moederborden de mogelijkheid gekregen om een TPM module aan te sluiten die compatible is met TPM 2.0. De modules zijn wel per merk en aansluiting afhankelijk dus, als je een Asrock moederbord hebt, moet je vrijwel zeker een Asrock TPM hebben. In de handleiding van het moederbord kan je altijd terugvinden of deze TPM heeft. De prijzen van TPM’s zijn door de aankondiging van Windows 11 zeer snel gestegen. Gelukkig hebben veel mensen geen losse TPM nodig, want vanaf de 8ste generatie Intel en de Zen 2 architectuur van AMD hebben alle processoren ingebouwde Firmware TPM die compatible is met TPM 2.0 (vrijwel alle processoren vanaf 2018). Dus als je een computer hebt met een Intel 8000 variant of een Ryzen 2000 variant of beter hebt zit je goed. Dit is niet helemaal de harde grens, want er zijn meer processoren voor deze tijd die ook de mogelijkheid hebben voor firmware TPM, dus als je een processor hebt van voor deze generaties kan je altijd even opzoeken of TPM 2.0 alsnog mogelijk is. Microsoft heeft onlangs een aantal 7e generatie processoren toegevoegd aan de compatibiliteit lijst van Windows 11. Je kan hier zien of je processor geschikt is voor Windows 11: Dit is de link voor Intel processors Dit is de link voor AMD processors Voor zowel discrete als firmware moet de TPM functie ook nog aangezet worden in de BIOS van het moederbord. Je kan controleren of TPM is geactiveerd door in de Windows zoekbalk te zoeken naar tpm.msc: Als dit niet is geactiveerd kan je in de BIOS van een Intel moederbord zoeken zoeken naar de PTT (Platform Trust Technology) functie en deze op enabled zetten. Bij AMD heet deze functie fTPM. In beide gevallen kan het voorkomen dat een instelling genaamd Secure Boot niet-automatisch wordt aangezet, deze zal dan handmatig op enabled gezet worden, maar dit is afhankelijk aan het moederbord. Intel: AMD: YourBuild advies Windows 11 is ontworpen voor verbeterde communicatie en introduceert interessante nieuwe functies die een betere gebruikerservaring moeten geven in een mooi nieuw jasje. Daarnaast heeft Microsoft optimalisaties gedaan aan de prestaties van het besturingssysteem moeten verbeteren. Voor gamers zal het afhankelijk zijn van de games die ze willen spelen en hoe snel Microsoft optimalisaties gaat doen aan Windows 11 om de prestaties over alle games te waarborgen. We verwachten dat DirectStorage laadtijden van games significant zal verminderen. Microsoft heeft grote stappen genomen om te zorgen dat Windows veiliger is dan ooit tevoren. De verplichting voor een TPM module maakt het voor de oudere computers lastiger, maar waarschijnlijk zal een groot deel van Windows 10 gebruikers met een aanpassing in hun BIOS gemakkelijk kunnen upgraden naar Windows 11. Voor alle klanten van YourBuild hebben we in ieder geval goed nieuws. Vrijwel alle systemen die ooit door YourBuild zijn gebouwd zullen makkelijk en gratis kunnen upgraden naar Windows 11. De aangegeven aanpassingen in de BIOS zullen wel nodig zijn, maar wij zullen uiteraard iedere klant helpen die wil upgraden naar Windows 11. Het is natuurlijk mogelijk dat er bugs of issues worden gevonden als grotere hoeveelheden mensen gebruik gaan maken van allerlei verschillende applicaties, dus voor professionals raden we aan toch nog even een aantal weken te wachten tot het zeker is dat jouw favoriete applicatie perfect werkt. Wij zullen waarschijnlijk zo snel mogelijk onze systemen standaard aanleveren met Windows 11, tenzij de klant andere wensen heeft. Ben jij op zoek naar een pc die compatible is met Windows 11? Neem dan een kijkje in onze configurator!

Lees meer
Updates

Grafische kaart tekorten

In 2020 begonnen de grote tekorten aan de wereldwijde voorraad videokaarten. PC gamen is nog nooit zo populair geweest. Dat kunnen we vooral goed zien aan de cijfers van Steam. Van alle PC games heeft Steam een marktaandeel van 75% en hun cijfers zijn een zeer goede indicatie van de markt. In 2020 verkocht Steam 21% meer games tegenover 2019 en werd er 50% meer uren aan games gespeeld (ook dankzij de Covid-19 lockdown). Steamworks Development - Steam - 2020 Year in Review. Voor de enthousiaste gamers is er echter een zeer groot probleem. Het belangrijkste onderdeel van de PC voor gamen is de videokaart, en deze zijn nog nooit zo schaars geweest. De afgelopen 6 maanden zijn de voorraden zo dramatisch geweest en de vraag zo hoog dat de prijzen in sommige gevallen zijn verdubbelt. De echte high-end gamers legden in 2020 wel €2000+ neer voor een videokaart die volgens de fabrikant €1000 moet kosten. De huidige prijzen zijn gelukkig op het moment aan het zakken. Tweakers. (z.d.). EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 Ultra Gaming - Prijzen. Wat gaat er mis? De tekorten komen door een aantal factoren. Voor de high-end gamer is high-end hardware nodig en met de release van de nieuwe Nvidia 3000 series videokaarten zijn een zeer grote verbetering over de vorige 2000 series generatie. De verbetering zijn zo goed (soms wel meer dan 50%) dat de zwaarste games die voorheen niet soepel draaide, nu gemakkelijk op de hoogste instellingen gespeeld konden worden. Dit wordt vooral gemerkt in de nieuwe generatie games die nieuwe technieken gebruiken zoals Raytracing. https://www.youtube.com/watch?v=lNSpiret-9g De zwaar verbeterde prestaties verhoogde de vraag significant, maar er zijn lang niet genoeg kaarten geproduceerd. Vroeg in 2020 konden veel Chinese videokaart fabrieken niet of nauwelijks kaarten produceren wegens de uitbraak van het Covid-19 virus. Deze verbeterde prestaties zijn ook zeer lucratief voor Crypto Miners. Veel grote mining bedrijven en organisaties reserveerde massaal grote hoeveelheden kaarten. Nvidia heeft ook tot de grote teleurstelling van gamers, standaard een grote hoeveelheid kaarten gereserveerd voor miners omdat Nvidia hier meer omzet mee kan behalen. Over de hele wereld ontstonden gigantische vertragingen in de levertijden van videokaarten en vooral in landen waar de maatregelen tegen Covid-19 soepel waren stonden mensen wekenlang in de rij om een kaart te kunnen bemachtigen. Zelfs toen winkels eindelijk een paar kaarten op voorraad kregen, konden gamers deze kaarten niet kopen. Op grote schaal waren zogenaamde “scalpers” actief die met behulp van geautomatiseerde koopsystemen of “bots” alle kaarten opkochten zodra deze beschikbaar werden. Zodra er een kaart beschikbaar komt koopt een bot deze binnen enkele milliseconden. Deze scalpers verkopen de kaarten vervolgens door een verhoogde prijs. Kan, M. (2020, 9 oktober). Inside the Pandemic’s Biggest Cash Cow: Scalper Bot Networks. PCMAG. Gaat de situatie verbeteren? Inmiddels zijn de meeste fabrieken weer op volle toeren aan het draaien voor Nvidia en hun concurrent AMD. Het probleem is echter dat er nu een grote achterstand is opgebouwd van vervulde bestellingen en de vraag blijft ook alsmaar stijgen. Zowel Nvidia als AMD hebben al aangegeven dat ze simpelweg niet genoeg kaarten kunnen produceren en dit zal waarschijnlijk aanhouden tot Q2 (de zomer) of zelfs langer. Beide producenten hebben ook al aangegeven dat ze hun productie capaciteit hebben vergroot. AMD heeft onlangs ook weer nieuwe kaarten geïntroduceerd binnen hun 6000 serie, voor deze kaarten was het eigenlijk meteen hetzelfde verhaal. Ze waren binnen enkele seconden direct niet meer leverbaar. YourBuild Wij hebben ook last gehad van de tekorten. Het is de laatste twee maanden al heel stuk beter geworden maar we kunnen momenteel nog steeds niet alles aanbieden dat we zouden willen. We zijn elke dag actief geweest en in contact gebleven met onze leveranciers waardoor we eind 2020 tot nu redelijk consequent 3000 series kaarten van Nvidia kunnen bemachtigen. Klik hier om een PC met een RTX 3000 kaart samen te stellen.

Lees meer